mandelbröd

100 g mandel

50 g valnötter (hade inga, så jag tog paranötter)

50 g sesamfrön

2 msk fiberhusk

1.5 tsk salt

2 tsk bakpulver

1 msk brödkrydda

150 g frön (jag blandade linfrö, pumpa och solros)

250 g kesella 10% (eller crème fraiche)

6 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa mandel, nötter och sesamfrö till mjöl. Blanda sen med övriga torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop ägg och kesella i en egen bunke. Blanda därefter ner mjöl och frö-blandningen i äggsmeten. Låt svälla 10 min. Häll därefter blandningen i en bakplåtspappersklädd 1.5 liters form. Grädda längst ner i ugnen i 80 min (så länge säger originalreceptet.) Jag hade dock bara mitt bröd inne 65 min. Har varmlufts ugn, så jag vet inte om det påskyndar hela processen. Fick även täcka det med folie efter redan 30 min. Hade då fått massor av färg, så ha lite koll på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0