Chokladtårta på mandelbotten

Chokladtårta på mandelbotten – liten form på 12 cm i diameter

Mandelbotten:

20 gram rumsvarmt smör

1 dl mandelmjöl

1 tsk kokosmjöl

ca 3 msk sukrin

½ kryddmått vaniljpulver

 

Chokladkaka:

½ dl mandelmjöl ½ malda, skalade hasselnötter

½ msk kokosmjöl

2/3 -1 msk kakao

ca 3 msk sukrin

½ kryddmått vaniljpulver

35 gram smör

2 msk grädde
LCHF- Nutella att bre på

Mandelbotten: Blanda mandel- och kokosmjöl med vaniljpulver, stevia och sukrin (erythritol). Blanda med rumsvarmt smör tills allt blir en välblandad deg. Tryck ut i en springform (jag använder en liten på 12 cm i diameter).

Chokladkaka: Smält smöret. Blanda mandelmjöl, de malda hasselnötterna (jag använder stavmixer), kokosmjöl, kakao, vaniljpulver, stevia och sukrin. Rör ner smöret och grädden. Jag rekommenderar att smaka av om sötman är lagom (öka sötningsmedel, eller blanda i mer mandelmjöl och grädde om den ä för söt).

Häll på chokladsmeten ovanpå mandelbottnen. Jag rekommenderar att lägga formen på en plåt med ett bakplåtspapper på, då det kan läcka från formen. Grädda mitt i ugn i ca 15 minuter på 175 grader. Låt svalna. Värm LCHF - Nutellan en aning i micron så att den blir lätt att bre på och bred den på tårtan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0